Wat heeft u nodig om te stemmen? (Stempas)
Om te stemmen heeft u 2 dingen nodig:
- Een stempas.
- Een identiteitsbewijs (mag maximaal 5 jaar verlopen zijn).
U ontvangt uw stempas thuis
Uw stempas voor de Tweede Kamerverkiezingen wordt uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 thuisbezorgd. Daarmee kunt u stemmen in elk stemlokaal in de gemeente Achtkarspelen.
Stemmen in een andere gemeente
Wilt u stemmen in een andere gemeente? Vraag dan een kiezerspas aan. Meer informatie hierover vindt u op onze pagina over de kiezerspas.
Geen stempas ontvangen of kwijt?
Vraag zo snel mogelijk een nieuwe aan bij de gemeente. Dit kan vanaf 15 oktober 2025 op de volgende manieren:
1. Aanvragen per online formulier
- Vul het online formulier in.
2. Aanvragen per e-mail
- Download het formulier ‘Vervangende stempas aanvragen’ (pdf).
- Vul en onderteken het formulier.
- Maak een kopie van uw identiteitsbewijs.
- Stuur het formulier en de kopie naar verkiezingen@achtkarspelen.nl.
3. Aanvragen per post
- Download het formulier ‘Vervangende stempas aanvragen’ (pdf).
- Vul en onderteken het formulier.
- Maak een kopie van uw identiteitsbewijs.
- Stuur het formulier en de kopie naar:
Gemeente Achtkarspelen
Team Verkiezingen
Postbus 2
9285 ZV Buitenpost
4. Aanvragen aan de balie
Het is nu nog niet mogelijk om hiervoor langs te komen. Dit kan vanaf 15 oktober 2025 tot en met dinsdag 28 oktober 2025, 12.00 uur in het gemeentehuis. Neem uw identiteitsbewijs mee.
Verhuisd naar een andere gemeente?
U mag stemmen in de gemeente waar u op maandag 15 september 2025 officieel staat ingeschreven. Uw stempas wordt naar dat adres gestuurd. Wilt u in uw nieuwe gemeente stemmen? Vraag dan een kiezerspas aan.
Geldige identiteitsbewijzen
U moet zich bij het stemmen identificeren. Dit mag met:
- Een Nederlands paspoort.
- Een Nederlandse identiteitskaart.
- Een Nederlands rijbewijs.
- Een geldig verblijfsdocument.
Heeft u een dubbele nationaliteit? Dan mag u ook een identiteitsbewijs gebruiken uit een EER-land of uit Zwitserland. Dit mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. De datum “geldig tot” moet dan op of na 29 oktober 2020 staan.
Geen geldig identiteitsbewijs?
Heeft u geen geldig identiteitsbewijs en kunt u niet op tijd een nieuwe aanvragen? Vraag dan iemand anders om voor u te stemmen met een schriftelijke volmacht.
Identiteitsbewijs kwijt of gestolen?
Is uw identiteitsbewijs kwijt of gestolen? Dan kunt u toch stemmen met een verklaring van vermissing van de gemeente. Neem daarbij ook een pasje met uw foto mee, zoals een persoonlijke OV-chipkaart.