Verhuizing doorgeven
Gaat u verhuizen binnen of naar de gemeente Achtkarspelen? Geef uw verhuizing dan op tijd door. Zo zorgen we dat uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) kloppen.
Wanneer geeft u uw verhuizing door?
U mag uw verhuizing aan ons doorgeven:
- Vanaf 4 weken voordat u gaat verhuizen.
- Tot uiterlijk 5 dagen nadat u bent verhuisd.
Geef uw verhuizing op tijd door. Te laat doorgeven kan gevolgen hebben voor uw:
- huurtoeslag.
- studiefinanciering.
- gemeentelijke belastingen.
- uitkering.
Hoe geeft u uw verhuizing door?
U kunt uw verhuizing op 3 manieren doorgeven:
1. Online met DigiD
U kunt uw verhuizing makkelijk en snel online doorgeven met DigiD.
2. Per e-mail of post
- Download het verhuisformulier.
- Stuur het formulier samen met een kopie van een geldig identiteitsbewijs naar:
gemeente@achtkarspelen.nl
of
Gemeente Achtkarspelen
Postbus 2
9285 ZV Buitenpost
3. Aan de balie
Lukt het niet online of schriftelijk? Maak een afspraak bij het gemeentehuis. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.
Wat gebeurt er na de melding?
- U krijgt een bevestiging per e-mail.
- Wij passen uw adres aan op de verhuisdatum.
- Uw gegevens worden automatisch doorgegeven aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB), DUO (studiefinanciering) en uw zorgverzekeraar en pensioenfonds.
- Uw gegevens zijn te zien via MijnOverheid.nl. Het kan een paar dagen duren voordat het nieuwe adres zichtbaar is.
Welke verhuisdatum gebruiken wij?
Op tijd gemeld?
Wij gebruiken de verhuisdatum die u heeft doorgegeven.
Bijvoorbeeld: U meldt op 1 juni dat u op 15 juni verhuist. U wordt dan op 15 juni ingeschreven.
Te laat gemeld?
Dan gebruiken wij de datum waarop wij uw melding ontvangen.
Bijvoorbeeld: U meldt op 10 augustus dat u op 1 augustus bent verhuisd. U wordt dan op 10 augustus ingeschreven.
Wie mag een verhuizing doorgeven?
- Iedereen van 16 jaar of ouder voor zichzelf.
- Echtgenoten of geregistreerde partners die samen verhuizen, voor elkaar.
- Ouders of verzorgers voor minderjarige kinderen.
- Ouders voor inwonende meerderjarige kinderen, als ze samen verhuizen.
- Meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s), als ze samen verhuizen.
- Een curator voor iemand die onder curatele staat.
- Het hoofd van een instelling voor bewoners van die instelling.
- Iemand met een schriftelijke machtiging.
Let op: Woont u samen maar bent u niet getrouwd en geen geregistreerde partners? Dan moet iedereen apart de verhuizing doorgeven of samen langskomen.
Verhuist u naar het buitenland?
Gaat u 8 maanden of langer in het buitenland wonen? Dan moet u dit melden als emigratie.
Wat kost het?
Een verhuizing doorgeven is gratis.
Vragen?
Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.