Verhuizing doorgeven

Gaat u verhuizen binnen of naar de gemeente Achtkarspelen? Geef uw verhuizing dan op tijd door. Zo zorgen we dat uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) kloppen.

Wanneer geeft u uw verhuizing door? 

U mag uw verhuizing aan ons doorgeven: 

  • Vanaf 4 weken voordat u gaat verhuizen.
  • Tot uiterlijk 5 dagen nadat u bent verhuisd.

Geef uw verhuizing op tijd door. Te laat doorgeven kan gevolgen hebben voor uw: 

  • huurtoeslag
  • studiefinanciering
  • gemeentelijke belastingen
  • uitkering

Hoe geeft u uw verhuizing door?

U kunt dit op 3 manieren doen:

1. Online met DigiD

Geef uw verhuizing door met DigiD.

DigiDVerhuizing doorgeven

2. Per e-mail of post

3. In het gemeentehuis

Maak online een afspraak bij het gemeentehuis of bel 14 0511. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Maak een afspraak in het gemeentehuis

Wat gebeurt er na de melding?

  • U krijgt een bevestiging per e-mail. 
  • Wij passen uw adres aan op de verhuisdatum. 
  • Uw gegevens worden automatisch doorgegeven aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB), DUO (studiefinanciering), uw zorgverzekeraar en pensioenfonds.
  • Uw gegevens zijn te zien via MijnOverheid.nl. Het kan een paar dagen duren voordat het nieuwe adres zichtbaar is. 

Welke verhuisdatum gebruiken wij?

Op tijd gemeld?

Wij gebruiken de verhuisdatum die u heeft doorgegeven. 

Bijvoorbeeld: U meldt op 1 juni dat u op 15 juni verhuist. U wordt dan op 15 juni ingeschreven op uw nieuwe adres.

Te laat gemeld?

Dan gebruiken wij de datum waarop wij uw melding ontvangen.

Bijvoorbeeld: U meldt op 10 augustus dat u op 1 augustus bent verhuisd. U wordt dan op 10 augustus ingeschreven op uw nieuwe adres.

Wie mag een verhuizing doorgeven?

Een verhuizing doorgeven kan op verschillende manieren. Dit hangt af van wie er verhuist en met wie. Hieronder zie je wie dat mag doen:

  • Iedereen van 16 jaar of ouder mag zijn eigen verhuizing doorgeven.
  • Partners (getrouwd of geregistreerd) die samen verhuizen, mogen dit voor elkaar doen.
  • Ouders of verzorgers mogen de verhuizing doorgeven voor hun minderjarige kinderen.
  • Ouders mogen de verhuizing doorgeven voor hun inwonende meerderjarige kinderen, als ze samen verhuizen.
  • Meerderjarige kinderen mogen dit doen voor hun inwonende ouder(s), als ze samen verhuizen.
  • Een curator mag de verhuizing doorgeven voor iemand die onder curatele staat.
  • Het hoofd van een instelling mag dit doen voor bewoners van die instelling.
  • Iemand met een schriftelijke machtiging mag de verhuizing doorgeven voor een ander.

Let op: Woont u samen, maar bent u niet getrouwd en geen geregistreerde partners? Dan moet iedereen apart de verhuizing doorgeven. Of u komt samen langs om dit te regelen.

Verhuist u naar het buitenland?

Gaat u 8 maanden of langer in het buitenland wonen? Dan moet u dit melden als emigratie.

Wat kost een verhuizing doorgeven?

Een verhuizing doorgeven is gratis. 

Vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.