Verhuizing doorgeven

Gaat u verhuizen binnen of naar de gemeente Achtkarspelen? Geef uw verhuizing dan op tijd door. Zo zorgen we dat uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) kloppen.

Wanneer geeft u uw verhuizing door? 

U mag uw verhuizing aan ons doorgeven: 

  • Vanaf 4 weken voordat u gaat verhuizen.
  • Tot uiterlijk 5 dagen nadat u bent verhuisd.

Geef uw verhuizing op tijd door. Te laat doorgeven kan gevolgen hebben voor uw: 

  • huurtoeslag.
  • studiefinanciering.
  • gemeentelijke belastingen.
  • uitkering.

Hoe geeft u uw verhuizing door?

U kunt uw verhuizing op 3 manieren doorgeven: 

1. Online met DigiD

U kunt uw verhuizing makkelijk en snel online doorgeven met DigiD.

DigiDVerhuizing doorgeven

2. Per e-mail of post

3. Aan de balie 

Lukt het niet online of schriftelijk? Maak een afspraak bij het gemeentehuis. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Afspraak maken

Wat gebeurt er na de melding? 

  • U krijgt een bevestiging per e-mail. 
  • Wij passen uw adres aan op de verhuisdatum. 
  • Uw gegevens worden automatisch doorgegeven aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB), DUO (studiefinanciering) en uw zorgverzekeraar en pensioenfonds.
  • Uw gegevens zijn te zien via MijnOverheid.nl. Het kan een paar dagen duren voordat het nieuwe adres zichtbaar is. 

Welke verhuisdatum gebruiken wij?

Op tijd gemeld?

Wij gebruiken de verhuisdatum die u heeft doorgegeven.

Bijvoorbeeld: U meldt op 1 juni dat u op 15 juni verhuist. U wordt dan op 15 juni ingeschreven.

Te laat gemeld?

Dan gebruiken wij de datum waarop wij uw melding ontvangen.

Bijvoorbeeld: U meldt op 10 augustus dat u op 1 augustus bent verhuisd. U wordt dan op 10 augustus ingeschreven. 

Wie mag een verhuizing doorgeven?

  • Iedereen van 16 jaar of ouder voor zichzelf.
  • Echtgenoten of geregistreerde partners die samen verhuizen, voor elkaar.
  • Ouders of verzorgers voor minderjarige kinderen.
  • Ouders voor inwonende meerderjarige kinderen, als ze samen verhuizen.
  • Meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s), als ze samen verhuizen.
  • Een curator voor iemand die onder curatele staat.
  • Het hoofd van een instelling voor bewoners van die instelling.
  • Iemand met een schriftelijke machtiging.

Let op: Woont u samen maar bent u niet getrouwd en geen geregistreerde partners? Dan moet iedereen apart de verhuizing doorgeven of samen langskomen. 

Verhuist u naar het buitenland?

Gaat u 8 maanden of langer in het buitenland wonen? Dan moet u dit melden als emigratie.

Wat kost het?

Een verhuizing doorgeven is gratis. 

Vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.