Buitenlandse documenten inschrijven

Is er iets belangrijks gebeurd in het buitenland? Zoals een geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, erkenning of adoptie? Dan kunt u het buitenlandse document laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. 

Dit is gratis en alleen mogelijk als u in Achtkarspelen woont. 

Wanneer doet u dit? 

Bijvoorbeeld als: 

  • U in het buitenland bent geboren. 
  • U in het buitenland bent getrouwd of gescheiden. 
  • Uw kind in het buitenland is geboren. 
  • Iemand in het buitenland is overleden. 
  • U in het buitenland een kind hebt erkend of geadopteerd. 

Voorwaarden voor uw document 

Uw document moet: 

  • Origineel zijn (geen kopie of scan). 
  • Afgegeven zijn door een bevoegde instantie in het land waar het gebeurde. 
  • In het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn. Anders moet het worden vertaald door een beëdigd vertaler. 
  • Vaak gelegaliseerd of voorzien van een apostillestempel zijn. 

Meer informatie over legalisatie

Hoe werkt het?

  1. Vul het online formulier in. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
  2. Upload een scan of foto van uw document.
  3. U krijgt van ons een bericht. Is uw document in orde? Dan plannen we samen een afspraak in. Tijdens deze afspraak levert u het originele document persoonlijk in.

Kunt u niet langskomen?

Stuur de documenten dan na ontvangst van ons bericht aangetekend per post naar:

Gemeente Achtkarspelen 
Afdeling Burgerzaken 
Postbus 2 
9285 ZV Buitenpost 

Wat neemt u mee naar de afspraak? 

  • Een geldig identiteitsbewijs. 
  • Het originele buitenlandse document. 
  • Als nodig: de vertaling en/of legalisatie. 

Wat gebeurt er daarna? 

  • Is het document in orde? Dan verwerken wij het binnen maximaal 12 weken in de Basisregistratie Personen (BRP).
  • U ontvangt hierover een brief van de gemeente. 

Documentcontrole 

  • U geeft toestemming dat wij uw documenten controleren. 
  • Soms controleren wij ze via Bureau Documenten van de IND. 
  • Zijn documenten vals of vervalst? Dan doen wij aangifte en geven wij het document niet terug. 
  • Een onderzoek kan tot 6 maanden duren. Is het dan nog niet afgerond, dan verlengen wij de termijn. 

Vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.