Openbare besluitenlijst collegevergadering 5 juli 2022

Openbare besluitenlijst collegevergadering 5 juli 2022

--------

1. Herhaald verzoek Homear 33 te Harkema

Portefeuillehouder: Lea van der Tuin – Kuipers

Het college heeft besloten om wederom in te stemmen met het verzoek en het opstarten van een wijzigingsplan om de bestemming om te zetten naar wonen voor het perceel de Homear 33 te Harkema, mits voldaan wordt aan de regels voor het wijzigingsplan en bedrijfsbeëindiging aangetoond is. Het betreft hier een herhaald verzoek en er zijn geen gewijzigde standpunten welke dit besluit doen herzien.

2. Aansluiting Informatieknooppunt zorgfraude

Portefeuillehouder: Sierd Vegelin en Tjibbe Brinkman

Het college heeft besloten om de gemeente Achtkarspelen per 1 augustus 2022 aan te sluiten bij het Informatieknooppunt zorgfraude (IKZ) en laat de hiervoor benodigde verwerkersovereenkomst gemeenten – IKZ ondertekenen door de burgemeester.

3. Twee convenanten hulpmiddelen

Portefeuillehouder: Tjibbe Brinkman

Het college gaat het convenant meeverhuizen en het convenant maatwerk procedure toegang hulpmiddelen ondertekenen. Beide convenanten zijn opgesteld vanuit het landelijke project Verbeteragenda toegang hulpmiddelen. Het ene convenant bevat afspraken over hoe te handelen wanneer een cliënt verhuist en zijn hulpmiddel wil meenemen. Het andere convenant bevat afspraken hoe partijen moeten handelen bij een complexe hulpmiddelenaanvraag. Wethouder Brinkman is gemachtigd om de convenanten te ondertekenen namens de gemeente.

4. Friese aanpak tegen mensenhandel

Portefeuillehouder: Tjibbe Brinkman

Het college heeft ingestemd met de Friese aanpak mensenhandel. Dat betekent dat de gemeente het beleid en het uitvoeringsplan met betrekking tot mensenhandel bij Sociaal Domein Fryslân beleggen. Gemeenten zijn verantwoordelijkheid voor de bestuurlijke aanpak en het organiseren van adequate hulp en opvang van slachtoffers. Met de Friese aanpak kiezen we voor een integrale aanpak. Focus ligt hierbij op signalering van slachtoffers, het verbeteren van het zorgaanbod en versterken van de samenwerking tussen alle ketenpartners op lokaal en regionaal niveau.

5. Mandaat Oekraïne

Portefeuillehouder: Oebele Brouwer

De burgemeester heeft besloten voor de bevoegdheden uit de Regeling opvang ontheemden Oekraïne mandaat c.q. machtiging te verlenen met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2022.

6. Diensten Oekraïne

Portefeuillehouder: Oebele Brouwer

De opdrachten voor de diensten die in het kader van de opvang van Oekraïense vluchtelingen benodigd zijn worden enkelvoudig onderhands gegund aan de leveranciers die al op regiebasis zijn ingeschakeld. Het college heeft besloten gebruik te maken van de mogelijkheid om af te wijken van het gemeentelijk inkoopbeleid. Gelet op het karakter van de inkoopbehoefte wordt dit vastgelegd in kortlopende contracten met een geraamde contractwaarde onder de van toepassing zijnde Europese aanbestedingsdrempel. Voor de langere termijn wordt per onderdeel gekeken naar de meest gerede vorm van inkoop met inachtneming van de geldende kaders. Hierbij geldt ook dat ontwikkelingen rondom de vluchtelingenopvang en de inrichting van de opvanglocaties bepalend zijn voor de intensiteit van de inkoop.

7. Opzegging verhuur/onttrekking aan de openbaarheid parkeerterrein Voorstraat 39 Buitenpost

Portefeuillehouder: Sierd Vegelin

Het college heeft besloten om in te stemmen met de reactiebrief inzake het opzeggen van de verhuur/onttrekken aan de openbaarheid van het parkeerterrein aan de Voorstraat 39.

7.1 Opzegging verhuur onttrekking aan de openbaarheid parkeerterrein Voorstraat 39 Buitenpost

8. Beantwoording schriftelijke vragen wachtlijsten Jeugdzorg

Portefeuillehouder: Sierd Vegelin

Het college beantwoordt de schriftelijke vragen over de wachtlijsten in de jeugdzorg.

8.1 Beantwoording schriftelijke vragen wachtlijsten Jeugdzorg(externe link)

9. Beantwoording schriftelijke vragen inzake de staat van de brug Gaarkeuken

Portefeuillehouder: Sierd Vegelin

Het college beantwoordt de schriftelijke vragen over de staat van de brug bij Gaarkeuken.

9.1 Beantwoording schriftelijke vragen inzake de staat van de brug Gaarkeuken(externe link)

10. Voortgang versnellingsagenda juli 2022

Portefeuillehouder: Oebele Brouwer

Na afloop van iedere tender van de Subsidieregeling Versnellingsagenda wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de voortgang van de Versnellingsagenda. Met de bijgevoegde collegebrief wordt de raad geïnformeerd over de resultaten van de tender van april-mei 2022. Tevens wordt de raad kort geïnformeerd over een aantal andere actuele onderwerpen rond Versnellingsagenda: rolverdeling, voortgangsrapportage en monitoring Versnellingsagenda door Fries Sociaal Planbureau (FSP). 

10.1 Voortgang versnellingsagenda juli 2022(externe link)