Identiteitskaart
Heeft u nog geen identiteitskaart of verloopt uw identiteitskaart binnenkort? Dan kunt u bij de gemeente Achtkarspelen een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Na uw afspraak ligt de identiteitskaart na 5 werkdagen klaar op het gemeentehuis.
Hoe werkt het?
U kunt uw identiteitskaart op twee manieren aanvragen:
1. Start uw aanvraag online
- Vul het online formulier in met DigiD en betaal direct via iDEAL;
- Kom daarna naar het gemeentehuis om uw aanvraag af te maken;
- U komt ook naar het gemeentehuis om uw identiteitskaart op te halen.
Start de aanvraag voor uw identiteitskaart
2. Vraag de identiteitskaart aan in het gemeentehuis
- Maak een afspraak;
- Betaal tijdens de afspraak met pin of contant;
- Kom later terug om uw identiteitskaart op te halen.
Let op: U moet altijd twee keer naar het gemeentehuis komen:
- Voor het afronden van de aanvraag;
- Voor het ophalen van de identiteitskaart.
Wat neemt u mee naar uw afspraak?
- Een pasfoto die aan de eisen voldoet. Deze eisen vindt u op Rijksoverheid.nl. Uw fotograaf kent deze eisen ook. De foto mag niet ouder zijn dan 6 maanden.
- Neem uw paspoort en/of identiteitskaart mee. Heeft u nog een verlopen paspoort of identiteitskaart? Neem die ook mee, behalve als die door de gemeente ongeldig is gemaakt met gaten.
- Een pinpas of contant geld, als u nog niet online heeft betaald.
Tijdens de afspraak:
- Zet u uw handtekening;
- Worden uw vingerafdrukken opgenomen (vanaf 12 jaar).
Vraag uw identiteitskaart op tijd aan!
Vanaf 2024 tot en met 2028 wordt het - naar verwachting - een stuk drukker met aanvragen voor een paspoort of identiteitskaart. We noemen dit de reisdocumentenpiek. Heeft u reisplannen? Vraag dan ruim een maand van tevoren uw paspoort of identiteitskaart aan. Zo weet u zeker dat u deze op tijd in huis heeft.
Vragen?
Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.