Heeft u nog geen identiteitskaart of verloopt uw identiteitskaart binnenkort? Dan kunt u bij de gemeente Achtkarspelen een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Na uw afspraak ligt de identiteitskaart na 5 werkdagen klaar op het gemeentehuis. 

Hoe werkt het?

U kunt uw identiteitskaart op twee manieren aanvragen: 

1. Start uw aanvraag online

  • Vul het online formulier in met DigiD en betaal direct via iDEAL;
  • Kom daarna naar het gemeentehuis om uw aanvraag af te maken;
  • U komt ook naar het gemeentehuis om uw identiteitskaart op te halen.

DigiDStart de aanvraag voor uw identiteitskaart

2. Vraag de identiteitskaart aan in het gemeentehuis

  • Maak een afspraak;
  • Betaal tijdens de afspraak met pin of contant;
  • Kom later terug om uw identiteitskaart op te halen.

Let op: U moet altijd twee keer naar het gemeentehuis komen:

  1. Voor het afronden van de aanvraag;
  2. Voor het ophalen van de identiteitskaart.

Wat neemt u mee naar uw afspraak?

  • Een pasfoto die aan de eisen voldoet. Deze eisen vindt u op Rijksoverheid.nl. Uw fotograaf kent deze eisen ook. De foto mag niet ouder zijn dan 6 maanden.
  • Neem uw paspoort en/of identiteitskaart mee. Heeft u nog een verlopen paspoort of identiteitskaart? Neem die ook mee, behalve als die door de gemeente ongeldig is gemaakt met gaten.
  • Een pinpas of contant geld, als u nog niet online heeft betaald.

Tijdens de afspraak:

  • Zet u uw handtekening;
  • Worden uw vingerafdrukken opgenomen (vanaf 12 jaar).

Vraag uw identiteitskaart op tijd aan! 

Vanaf 2024 tot en met 2028 wordt het - naar verwachting - een stuk drukker met aanvragen voor een paspoort of identiteitskaart. We noemen dit de reisdocumentenpiek. Heeft u reisplannen? Vraag dan ruim een maand van tevoren uw paspoort of identiteitskaart aan. Zo weet u zeker dat u deze op tijd in huis heeft.  

Meer informatie over de reisdocumentenpiek.

Wat kost een identiteitskaart?

ProductGeldigheidKosten
Identiteitskaart vanaf 18 jaar10 jaar€ 78,50
Identiteitskaart tot en met 17 jaar5 jaar€ 42,35
Extra kosten spoedaanvraag € 59,10

Identiteitskaart ophalen

  • Uw identiteitskaart ligt na 5 werkdagen klaar in het gemeentehuis;
  • Ophalen kan zonder afspraak, tijdens de openingstijden;
  • Neem uw oude identiteitskaart en/of paspoort mee;
  • Haal uw identiteitskaart binnen 3 maanden op. Daarna wordt het vernietigd. U moet dan een nieuwe afspraak maken en opnieuw betalen.

Aanvragen voor kinderen jonger dan 12 jaar

U kunt een identiteitskaart voor uw kind op twee manieren aanvragen:

  1. Start de aanvraag online met het DigiD van uw kind, Kom daarna naar het gemeentehuis om de aanvraag af te maken;
  2. Of maak een afspraak en doe de aanvraag in het gemeentehuis.

Let op:

  • Uw kind moet altijd meekomen bij het aanvragen én ophalen;
  • U heeft schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of verzorgers.

Toestemming geven

Reizen met kinderen

Kinderen hebben in het buitenland altijd een eigen reisdocument nodig. 

Reist u alleen met uw kind of met een kind dat niet van u is?  Dan heeft u schriftelijke toestemming nodig van de andere ouder of gezaghouder. 

Meer informatie en een formulier vindt u op Marechaussee.nl.

Met spoed een identiteitskaart nodig?

  • Bel 14 0511 om een spoedafspraak te maken;
  • Vraagt u vóór 14.00 uur aan? Dan kunt u de identiteitskaart meestal de volgende werkdag vanaf 09.30 uur ophalen;
  • U betaalt € 59,10 extra voor een spoedaanvraag.

Bent u uw identiteitskaart kwijt of is het gestolen?

  • Meld de vermissing online via DigiD;
  • Of maak een afspraak voor het doorgeven van de vermissing of bel met 14 0511. Na de melding kunt u direct een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen;
  • Vindt u uw oude paspoort of identiteitskaart terug? Dan is het ongeldig en moet u het inleveren bij de gemeente.

Vermissing/diefstal in het buitenland  

Als uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is in het buitenland, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u na thuiskomst bij de gemeente de Verklaring van Vermissing invullen en een nieuw paspoort aanvragen.  

Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw paspoort kwijt of gestolen is en vraag hier een nooddocument aan.   

Onmiddellijk op reis? 

Vraag dan een noodpaspoort aan bij de Koninklijke Marechaussee.  

Slachtoffer van identiteitsfraude

Denkt u dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude? Neem dan direct actie. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

Beperking en niet naar het gemeentehuis kunnen

Kunt u door een lichamelijke of geestelijke beperking niet zelf naar het gemeentehuis komen? Dan komt een medewerker bij u thuis. 

Bel 14 0511 of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl voor de mogelijkheden. 

Veelgestelde vragen over de identiteitskaart

Wat gebeurt er met mijn vingerafdrukken? 

Uw vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip van uw identiteitskaart en daarna verwijderd uit het systeem. De gemeente bewaart uw afdrukken dus niet.

Naar welke landen kan ik reizen met een identiteitskaart? 

Uw identiteitskaart is geldig voor reizen binnen de Europese Unie en een aantal andere landen. 
Bekijk het volledige overzicht op de website van de Rijksoverheid.

Ik woon in het buitenland, kan ik hier een paspoort aanvragen?

Nee, dat kan niet bij de gemeente Achtkarspelen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

Vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.