Wilt u een kermis organiseren? Dan heeft u een vergunning van de gemeente nodig. Het aanvraagformulier vindt u onderaan deze pagina.

Hoe werkt het?

Een kermisvergunning vraagt u minimaal tien weken van tevoren schriftelijk aan. Als uw aanvraag volledig is, beslist de gemeente binnen zes weken.

In uw aanvraag vermeldt u de volgende gegevens:

  • Uw naam en adres (of van de contactpersoon);
  • Uw telefoonnummer of dat van de contactpersoon;
  • Dorp, locatie, datum en tijdstip van de kermis;
  • Aangeven als er eventuele andere activiteiten tijdens de kermis plaatsvinden (zoals het plaatsen van snackwagens, het verstrekken van drank en/of etenswaren).

Samen met een situatietekening stuurt u uw aanvraag naar:

Gemeente Achtkarspelen
Afdeling ruimte, team toetsing en vergunning
Postbus 2
9285 ZV Buitenpost

Aan wie wordt een vergunning gegeven?

Een kermisvergunning wordt alleen gegeven aan plaatselijke verenigingen die een algemeen belang hebben (bijvoorbeeld middenstandsverenigingen of plaatselijke belangenverenigingen). Als vergunninghouder bepaalt u wie er op kermis komt te staan, zolang ze voldoen aan de eisen van het Besluit veiligheidseisen attractie- en speeltoestellen.

Wanneer moet ik een kermisvergunning aanvragen?

Voor elke kermis waar attractietoestellen worden geplaatst moet u een kermisvergunning aanvragen, ongeacht het aantal toestellen.

Wat kost het?

De kosten voor het aanvragen van een kermisvergunning vindt u in de legesverordening(externe link).