Handelt u in tweedehands fietsen? Of verkoopt u regelmatig gebruikte computers of laptops? Handelaren in tweedehands goederen moeten al hun ingekochte handelswaar registreren. Bovendien hebben zij een meldplicht. Dit is verplicht om heling tegen te gaan.

Hoe werkt het?

Wie moeten een register bijhouden?

Opkopers en handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen, metalen, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto's, motorfietsen, bromfietsen, fietsen, foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur en computers en laptops. Niet iedereen hoeft een register bij te houden. Alleen als u zeer regelmatig, dus niet hobbymatig, een tweedehands goed inkoopt dan wel voorhanden heeft en vervolgens doorverkoopt moet u een gewaarmerkt register bijgehouden. 

Wat is een gewaarmerkt register? 

Uw register moet gewaarmerkt zijn. De burgemeester heeft het Digitaal Opkopers Register gewaarmerkt. Als u een eigen bedrijfssysteem heeft kan uw systeem middels een interface aan het DOR gekoppeld worden waarmee u direct aan de wettelijke eisen voldoet. Het Digitale Opkopers register (DOR) wordt gratis ter beschikking gesteld. 

Hoe ontvangt u een DOR account? 

Via het landelijk Digitaal Opkopers Loket (DOL) kunt u zich eenvoudig aanmelden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvangen de gemeente en politie een melding, waarmee u meteen aan de meldplicht voldoet. Het DOL is beschikbaar via www.ikbenhandelaar.nl(externe link)