Organiseert u een evenement waar verkeer langs of doorheen komt? Dan heeft u misschien verkeersregelaars nodig. Zij zorgen voor de veiligheid van bezoekers en weggebruikers.

Wanneer zijn verkeersregelaars nodig?

De gemeente bekijkt of verkeersregelaars nodig zijn. Dat doen we samen met de politie en hulpdiensten. U hoort dit zodra u een evenementenvergunning aanvraagt. Vraag uw vergunning minstens 16 weken van tevoren aan.

Hoeveel verkeersregelaars zijn er nodig?

Dat hangt af van de locatie en de grootte van het evenement. Ook kijken we naar uw draaiboek. De gemeente laat u weten hoeveel verkeersregelaars nodig zijn.

Wat moet u regelen?

  1. Instructie en toets
    Uw verkeersregelaars volgen een online instructie via www.verkeersregelaarsexamen.nl. Daarna doen ze een toets. Dit is gratis.
     
  2. Aanstelling
    Na het examen krijgt u een lijst met geslaagde verkeersregelaars. Deze lijst stuurt u naar de gemeente. De burgemeester stelt de verkeersregelaars officieel aan. U krijgt een aanstellingsbewijs. Uw verkeersregelaars moeten dit bewijs bij zich hebben tijdens het evenement.
     
  3. Hesjes
    Verkeersregelaars moeten goed zichtbaar zijn. Ze dragen een reflecterend hesje. U kunt deze gratis ophalen bij de gemeente. Mail hiervoor naar gemeente@achtkarspelen.nl.

Belangrijk om te weten

  • Zonder aanstelling mag niemand als verkeersregelaar optreden.
  • Bij schade of een ongeluk moet u altijd de politie bellen.
  • U bent als organisator verantwoordelijk. Zorg dus voor een verzekering.

Vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.