Wijzigen verkeerde persoonsgegevens (BRP)

Kloppen uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) niet? Of missen er gegevens? Dan kunt u de gemeente vragen dit te corrigeren. Dit heet een correctieverzoek.

Een correctieverzoek is gratis.

Wanneer doet u een correctieverzoek?

U doet een correctieverzoek als bijvoorbeeld:

  • Uw naam verkeerd is geschreven;
  • Uw geboortedatum of geboorteplaats niet klopt;
  • Uw nationaliteit niet goed staat geregistreerd;
  • Uw ouders of (ex-)partner verkeerd in de BRP staan.

Welke documenten zijn nodig?

Deze documenten zijn nodig voor het wijzigen van uw gegevens:

  • Een kopie van uw geldige paspoort of identiteitskaart.
  • Een document dat de fout aantoont, bijvoorbeeld een geboorteakte of huwelijksakte.

Heeft u buitenlandse documenten?

Dan levert u die persoonlijk in.

  • Ze zijn origineel.
  • Ze zijn recent afgegeven.
  • Vertaald door een beëdigd vertaler als ze niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn.

Mogelijk is ook een apostillestempel of legalisatie nodig.

Meer informatie:
Legaliseer buitenlandse documenten – Nederland Wereldwijd

Hoe laat u uw gegevens wijzigen?

Zo laat u uw gegevens wijzigen:

  1. Vul het online formulier in. Hiervoor hebt u DigiD nodig.
    DigiDWijzigingsverzoek doorgeven
     
  2. Upload een scan van de benodigde documenten in het formulier.
  3. U ontvangt van ons een bericht. Pas na dit bericht levert u de originele documenten persoonlijk in tijdens een afspraak. Wij plannen deze afspraak samen met u in.

    Kunt u niet langskomen? Dan mag u de documenten na ontvangst van ons bericht aangetekend per post sturen naar

    Gemeente Achtkarspelen
    Afdeling Burgerzaken
    Postbus 2
    9285 ZV Buitenpost

Hoe lang duurt het?

De gemeente beslist binnen 12 weken over uw verzoek. U ontvangt een brief met de beslissing.

Let op:

  • U geeft toestemming dat wij uw documenten controleren.
  • Als nodig worden ze gecontroleerd door Bureau Documenten van de IND.
  • Vals of vervalst materiaal wordt niet teruggegeven. Wij doen dan aangifte bij de officier van justitie.
  • Een echtheidsonderzoek kan tot 6 maanden duren. Als het onderzoek na 12 weken nog niet klaar is, verlengen wij de termijn. 

Wat kost het?

Gratis.

Vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.