Zakenpaspoort of tweede paspoort

Reist u vaak naar het buitenland? Dan kunt u een zakenpaspoort of een tweede paspoort aanvragen bij de gemeente Achtkarspelen. 

Wat is het verschil?

Zakenpaspoort 

Een zakenpaspoort is een gewoon paspoort, maar met extra pagina’s. In plaats van 32 heeft dit paspoort 64 pagina’s. Handig als u veel visums of stempels nodig heeft.

Tweede paspoort 

Een tweede paspoort is handig als:

  • Uw eerste paspoort vaak bij een ambassade ligt voor visumaanvragen.
  • U reist naar landen die een conflict hebben met elkaar en u in uw paspoort stempels van beide landen heeft.

Een tweede paspoort is 2 jaar geldig. 

Voorwaarden 

U kunt een zakenpaspoort of tweede paspoort aanvragen als u: 

  • De Nederlandse nationaliteit heeft.
  • Bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Kunt aantonen dat u het paspoort nodig heeft voor uw reizen.
  • Een eerste paspoort heeft dat nog minimaal 6 maanden geldig is. 

Hoe werkt het?

Vraag het paspoort aan op het gemeentehuis

  • Maak een afspraak.
  • Betaal tijdens uw afspraak met pin of contant.
  • Kom later terug om uw paspoort op te halen.

Maak een afspraak

Let op: u moet altijd twee keer naar het gemeentehuis komen:

  1. Voor de aanvraag.
  2. Voor het ophalen.

Wat neemt u mee naar de afspraak? 

  • Uw huidige paspoort en/of identiteitskaart (ook als ze verlopen zijn).
  • Een pasfoto in kleur, maximaal 6 maanden oud. Laat deze maken bij een fotograaf die weet waar de foto aan moet voldoen 
  • Pinpas of contant geld voor de betaling.

Alleen voor tweede paspoort: bewijsstukken 

  • Bewijs dat u vaak naar visumplichtige landen reist (bijv. vliegtickets of werkgeversverklaring).
  • Of kopieën van stempels in uw paspoort van landen in conflict.
  • Of een schriftelijk bewijs dat uw eerste paspoort bij een ambassade of consulaat ligt.

Tijdens de afspraak

  • Zet u uw handtekening.
  • Worden uw vingerafdrukken opgenomen (vanaf 12 jaar).

Wat kost een zakenpaspoort of tweede paspoort?

Product en geldigheidGeldigheidKosten
Zakenpaspoort vanaf 18 jaar 10 jaar€ 86,85
Zakenpaspoort tot 18 jaar 5 jaar€ 65,70
2e paspoort vanaf 18 jaar 2 jaar€ 86,85
2e paspoort tot 18 jaar2 jaar€ 65,70
Extra kosten spoedaanvraag € 59,10

Zakenpaspoort of tweede paspoort ophalen

  • Uw paspoort ligt na 5 werkdagen klaar.
  • Ophalen kan zonder afspraak, tijdens de openingstijden.
  • Neem uw oude paspoort en/of identiteitskaart mee.
  • Haal uw paspoort binnen 3 maanden op. Daarna wordt deze vernietigd. U moet dan een nieuwe afspraak maken en opnieuw betalen.

Met spoed een paspoort nodig?

  • Bel 14 0511 om een spoedafspraak te maken.
  • Vraagt u vóór 14.00 uur aan? Dan kunt u het paspoort meestal de volgende werkdag vanaf 09.30 uur ophalen.
  • U betaalt € 59,10 extra voor een spoedaanvraag.

Paspoort kwijt of gestolen

  • Meld de vermissing online via DigiD.
  • Of maak een afspraak voor het doorgeven van de vermissing of bel met 14 0511. Na de melding kunt u direct een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen.
  • Vindt u uw oude paspoort of identiteitskaart later terug? Dan is het ongeldig en moet u het inleveren bij de gemeente.

Vermissing/diefstal in het buitenland 

Als uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is in het buitenland, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u na thuiskomst bij de gemeente de Verklaring van Vermissing invullen en een nieuw paspoort aanvragen.  

Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw paspoort kwijt of gestolen is en vraag hier een nooddocument aan.   

Onmiddellijk op reis? 

Als u onmiddellijk op reis moet, vraagt u een noodpaspoort aan bij de Koninklijke Marechaussee.  

Slachtoffer van identiteitsfraude

Denkt u dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude? Neem dan direct actie. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

Veelgestelde vragen

Mag ik twee paspoorten tegelijk gebruiken?

Ja, dat mag. Maar toon bij de grenscontrole bij voorkeur maar één paspoort. Een tweede paspoort kan vragen oproepen bij sommige landen. 

Wat gebeurt er met mijn vingerafdrukken?

Uw vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip van uw reisdocument en daarna verwijderd uit het systeem. De gemeente bewaart uw afdrukken dus niet. 

Vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.