Zakenpaspoort of tweede paspoort
Reist u vaak naar het buitenland? Dan kunt u een zakenpaspoort of een tweede paspoort aanvragen bij de gemeente Achtkarspelen.
Wat is het verschil?
Zakenpaspoort
Een zakenpaspoort is een gewoon paspoort, maar met extra pagina’s. In plaats van 32 heeft dit paspoort 64 pagina’s. Handig als u veel visums of stempels nodig heeft.
Tweede paspoort
Een tweede paspoort is handig als:
- Uw eerste paspoort vaak bij een ambassade ligt voor visumaanvragen.
- U reist naar landen die een conflict hebben met elkaar en u in uw paspoort stempels van beide landen heeft.
Een tweede paspoort is 2 jaar geldig.
Voorwaarden
U kunt een zakenpaspoort of tweede paspoort aanvragen als u:
- De Nederlandse nationaliteit heeft.
- Bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).
- Kunt aantonen dat u het paspoort nodig heeft voor uw reizen.
- Een eerste paspoort heeft dat nog minimaal 6 maanden geldig is.
Hoe werkt het?
Vraag het paspoort aan op het gemeentehuis
- Maak een afspraak.
- Betaal tijdens uw afspraak met pin of contant.
- Kom later terug om uw paspoort op te halen.
Let op: u moet altijd twee keer naar het gemeentehuis komen:
- Voor de aanvraag.
- Voor het ophalen.
Wat neemt u mee naar de afspraak?
- Uw huidige paspoort en/of identiteitskaart (ook als ze verlopen zijn).
- Een pasfoto in kleur, maximaal 6 maanden oud. Laat deze maken bij een fotograaf die weet waar de foto aan moet voldoen
- Pinpas of contant geld voor de betaling.
Alleen voor tweede paspoort: bewijsstukken
- Bewijs dat u vaak naar visumplichtige landen reist (bijv. vliegtickets of werkgeversverklaring).
- Of kopieën van stempels in uw paspoort van landen in conflict.
- Of een schriftelijk bewijs dat uw eerste paspoort bij een ambassade of consulaat ligt.
Tijdens de afspraak
- Zet u uw handtekening.
- Worden uw vingerafdrukken opgenomen (vanaf 12 jaar).
Vragen?
Neem dan gerust contact met ons op via 14 0511. Of mail naar gemeente@achtkarspelen.nl.