Wmo-toezicht: melden van problemen
De gemeente Achtkarspelen controleert of de hulp en ondersteuning via de Wmo goed, veilig en eerlijk is. Dit noemen we Wmo-toezicht. Zo zorgen we dat iedereen de juiste ondersteuning krijgt.
We willen voorkomen dat er iets misgaat. En als dat toch gebeurt, willen we het snel weten en oplossen. Ziet u dat de hulp niet goed gaat? Of dat er misschien misbruik is? Meld het bij ons.
Wat is de Wmo?
De Wmo is de Wet maatschappelijke ondersteuning. Deze wet zorgt ervoor dat mensen hulp krijgen als ze die nodig hebben. Bijvoorbeeld hulp in huis, begeleiding of hulpmiddelen. De gemeente regelt deze hulp.
Waarom melden belangrijk is
Soms gaat er iets mis in de zorg. Bijvoorbeeld:
- De hulpverlener komt te laat, of komt helemaal niet opdagen.
- U voelt zich onveilig.
- Hulpmiddelen werken niet goed.
- U denkt dat er fraude is met geld of uren.
U kunt helpen door te melden. Ook als u twijfelt. Uw melding is belangrijk en kan veel betekenen.
Wie kan melden?
Iedereen die iets ziet of meemaakt dat niet klopt:
- Mensen die zelf hulp krijgen.
- Familie, mantelzorgers of buren.
- Vrijwilligers of professionals.
U kunt ook melden als u niet zeker weet of het ernstig is. Wij kijken altijd naar uw melding.
Hoe kunt u melden?
Uw informatie wordt altijd vertrouwelijk behandeld. Uw zorg of hulp komt door het melden niet in gevaar. U kunt op drie verschillende manieren melden:
- Online via het meldformulier. U kunt het formulier ook anoniem invullen.
- Telefonisch via 14 0511.
- E-mail naar toezichtwmo@achtkarspelen.nl.
Wilt u liever eerst overleggen? Dat kan. Neem contact op met de toezichthouder.
Wat gebeurt er na uw melding?
- U doet uw melding.
- De toezichthouder bekijkt uw melding.
- U krijgt binnen 3 werkdagen een reactie. Als u een anonieme melding deed, krijgt u geen reactie.
- Soms doen we een onderzoek.
Voor zorgaanbieders
Bent u zorgaanbieder en wilt u een calamiteit melden? Doe dat via de pagina Calamiteitenmelding Wmo.